We zijn op zoek naar nieuwe medewerkers! Ontdek onze vacatures.

Menso

wzc de samaritaan is de trotse eigenaar van het menso-kwaliteitslabel!

MENSO staat voor duurzame, kwaliteitsvolle en warme dienstverlening. Het wil een toegangspoort vormen naar dé kwaliteitscultuur van de toekomst. Het model is geen doel op zich, maar wil een springplank zijn voor organisaties die streven naar excellentie, kwaliteit en continue verbetering.

MENSO staat voor MENS en Organisatie. Het model streeft naar 5 kernwaarden die de “mens” centraal plaatst: zich goed voelen, zich verbonden voelen, zich veilig voelen, regie hebben en vertrouwen hebben in de toekomst.

WZC De Samaritaan behaalt als 2de woonzorgvoorziening in Vlaanderen het Menso-kwaliteitslabel

WZC De Samaritaan mocht op 5 juli 2024 het Menso-kwaliteitslabel in ontvangst nemen,  met een totaalscore op het rapport van 92,40% en felicitaties van de jury!

  • In aanloop naar de audit stuurden we in maart 212 documenten door (visieteksten, procedures, verslagen, kwaliteitsrapporten, …) die het auditteam al een eerste zicht gaven op onze organisatie en onze werking.
  • Tijdens de 2 auditdagen werd gecheckt of onze werking strookt met de regelgeving en met de uitgangspunten van Menso en werd er nagegaan of wat er geschreven staat gekend is door de medewerkers, toegepast wordt en geëvalueerd en bijgestuurd wordt. Er waren interviews met meer dan 70 personen (medewerkers uit alle disciplines, coördinerend en raadgevend geneesheer, vrijwilligers, studenten, bewoners, families/naasten, …). Men heeft bewonersdossiers geanalyseerd via uitgebreide steekproeven en observaties gedaan van het maaltijdgebeuren, de medicatiebedeling, de attitude van medewerkers, activiteiten met bewoners, interdisciplinair overleg met bewoner en familie, …

Deze erkenning is het resultaat van het schitterende werk van heel veel medewerkers gedurende vele jaren. Iedereen, over alle disciplines heen, heeft hiertoe bijgedragen. De dank en waardering hiervoor is bijzonder groot en oprecht! Ook een welgemeend woord van dank aan onze enthousiaste groep vrijwilligers! En aan de bewoners en hun familie die uiteraard een grote bijdrage leveren in het samen werken in verbondenheid.

 

Audit rapport

Lees hier 10 quotes uit ons auditrapport

WZC De Samaritaan is het huis van vertrouwen. Dit is hét sterke punt van de organisatie. Alles gebeurt in samenspraak en co-creatie met bewoners en medewerkers. De basis ligt in een jarenlange investering in de positieve grondhouding van medewerkers, met ‘little acts of kindness’ en ‘drie extra stappen’ als concretiseringen die écht werken.

Audit-rapport

Quote 01

De bewoner krijgt van bij de opname de volledig regie van zijn eigen levensinvulling in handen. Elke actie die ondernomen wordt, gebeurt in overleg en vanuit de wensen, waarden en normen van de bewoner. Het vertrekken vanuit een ‘Ja’-cultuur binnen de organisatie schept steeds opnieuw mogelijkheden tot creëren van nieuwe initiatieven.

Audit-rapport

Quote 02

De positieve grondhouding is de basis om een thuisvervangend milieu te creëren voor de bewoners. Hier zet WZC De Samaritaan heel hard op in, ook op de evaluatie ervan. Er wordt geluisterd naar de bewoner en vanuit de positieve grondhouding worden letterlijk en figuurlijk 3 extra stappen gezet. Voor bewoners zonder familie worden extra inspanningen geleverd. Bewoners verwoorden dit als: “Ze voelen het hier wanneer je iets extra nodig hebt.”.

Audit-rapport

Quote 03

Er is een grote inzet op het psychisch en lichamelijk welbevinden van bewoners, vooral gestuurd door de diensthoofden, maar gedragen door de volledige teams.

Audit-rapport

Quote 04

De zeer gedragen positieve grondhouding en gedragscode, de little acts of kindness en 3 extra stappen, zijn niet alleen zichtbaar maar vooral voelbaar in de cultuur en het DNA van WZC De Samaritaan. Bewoners geven aan zich zeer gewaardeerd te voelen en ervaren de medewerkers als zeer integer naar hen toe. De medewerkers zoeken continu naar manieren om deze waardigheid en integriteit te bestendigen. Ook voor bewoners in een diepere dementiefase zoeken de medewerkers naar manieren om deze waardigheid en integriteit te garanderen.

Audit-rapport

Quote 05

Ook voor het thema van de persoonlijke hygiëne heeft WZC De Samaritaan aandacht voor de inbreng en de wensen van de bewoner. Het woonzorgcentrum oogt heel netjes. Via een duidelijke structuur en werkschema’s kunnen de medewerkers van de poets zorgen voor een nette en aangename omgeving.

Audit-rapport

Quote 06

Medewerkers voelen zich zeer goed en zeer thuis in WZC De Samaritaan. Ze geven aan dat er voldoende hulpmiddelen zijn en voldoende aandacht voor hun welbevinden. De leidinggevenden werken coachend en geven alle ruimte aan medewerkers om talenten te gebruiken. Er is veel vertrouwen. Er wordt steeds verder gezocht naar verbetering en vernieuwing in verbindend leiderschap en naar wat medewerkers nodig hebben om zich goed te voelen op hun werk.

Audit-rapport

Quote 07

WZC De Samaritaan is goed geworteld. Haar visie en strategie (wonen, leven, zorg en een positieve grondhouding) zijn eenvoudig en doordacht, consequent en coherent. Wanneer uitdagingen opduiken worden die binnengetrokken in de aanwezige visie zodat de ruggengraat van de organisatie overeind blijft.

Audit-rapport

Quote 08

Kwaliteitsbeleid is volledig geïntegreerd in de strategie en visie van WZC De Samaritaan aan de ene kant, en in de dagelijkse werking aan de andere kant. De kwaliteitscel is het hart van de organisatie. De hele werking rond kwaliteit is gelaagd, allesomvattend en toch heel eenvoudig en natuurlijk aanvoelend.

Audit-rapport

Quote 09

Co-creatie en vertrouwen staan helemaal centraal, op alle niveaus en in alle richtingen. Relatie gestuurd werken zit in het DNA van WZC De Samaritaan. Methodisch en ondersteunend werken met oog voor resultaten zijn ingebed. De handelingsprincipes en grondwaarden van Menso kleuren de hele organisatie. Het plaatje klopt: dit is een écht Menso-huis.

Audit-rapport

Quote 10